Toelichting op de balans per

Vlottende activa

Algemeen
Uitzettingen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Voor verwachte oninbaarheid wordt een voorziening in mindering gebracht. De voorziening betreft met name de vorderingen op debiteuren inzake sociale uitkeringen en de vorderingen op de overige gemeentelijke debiteuren.

De in de balans opgenomen uitzettingen met een rentetypische looptijd van één jaar of minder kunnen als volgt gespecificeerd worden:

(bedrag x 1.000)

Boek- waarde
31-12- 2024

Voorzie-ning Oninbaar-heid

Balans- waarde
31-12- 2024

Balans- waarde
31-12- 2023

Vorderingen op openbare lichamen

7,388

7,388

5,499

Verstrekte kasgeldleningen aan openbare lichamen

Overige verstrekte kasgeldleningen

Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan één jaar

42,139

42,139

31,861

Rekening-courantverhouding met het Rijk

Rekening-courantverhoudingen met niet-financiële instellingen

3,172

3,172

2,956

Uitzettingen in de vorm van Nederlands schuldpapier met een
rentetypische looptijd korter dan één jaar

Overige vorderingen:

Debiteuren niet-overheid

799

-6

793

724

Debiteuren sociale zaken

659

-20

638

926

Faciliterend grondbeleid

270

270

293

Overige uitzettingen

Totaal uitzettingen met een rentetypische looptijd korter
dan één jaar

54,427

-26

54,401

42,259

Uitzettingen in ’s Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
Overtollige middelen dienen in principe in de schatkist aangehouden te worden. Hierop zijn vier
uitzonderingen:

  • Nazorgfondsen zoals ingesteld op basis van de Wet Milieubeheer;
  • Middelen op een geblokkeerde rekening bij de belastingdienst;
  • Bestaande beleggingen (peildatum 4 juni 2012);
  • Een drempelbedrag.

Een drempelbedrag is een minimumbedrag (afhankelijk van de omvang van het begrotingstotaal) dat gemiddeld buiten de schatkist mag worden gehouden. In beginsel moeten alle overtollige middelen in de schatkist worden aangehouden, tenzij die onder het drempelbedrag gerekend kunnen worden. Per kwartaal mag het gemiddelde van deze middelen niet boven het drempelbedrag uitkomen. Overtollige middelen op de BNG rekening worden dagelijks automatisch naar de schatkist afgeroomd.

Uit onderstaande tabel, die inzicht geeft in de benutting van het drempelbedrag, blijkt dat de gemeente in 2024 binnen deze drempel is gebleven.

(bedrag x 1.000)

Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren

Verslag-jaar

(1)

Drempelbedrag

2,126

kwartaal 1

kwartaal 2

kwartaal 3

kwartaal 4

(2)

Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen

215

210

184

195

(3a) = (1) > (2)

Ruimte onder het drempelbedrag

1,912

1,916

1,942

1,931

(3b) = (2) > (1)

Overschrijding van het drempelbedrag

-

-

-

-

(1) Berekening drempelbedrag

Verslag-jaar

(4a)

Begrotingstotaal verslagjaar

106,315

(4b)

Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen

106,315

(4c)

Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat

-

(1) = (4b)*0,02 + (4c)*0,002 met een minimum van €1.000.000 als het begrotingstotaal kleiner of gelijk is aan 500 mln. En als begrotingstotaal groter dan € 500 miljoen is is het drempelbedrag gelijk aan € 10 miljoen, vermeerderd met 0,2% van het deel van

Drempelbedrag

2,126

(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen

kwartaal 1

kwartaal 2

kwartaal 3

kwartaal 4

(5a)

Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil)

19,545

19,151

16,912

17,929

(5b)

Dagen in het kwartaal

91

91

92

92

(2) = (5a) / (5b)

Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen

215

210

184

195

Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Financiering .

Overige vorderingen - faciliterend grondbeleid
Bij faciliterend grondbeleid heeft de gemeente zelf geen grond in haar bezit en voert niet zelf de grondexploitatie, maar gebeurt dit door een private ontwikkelaar. De kosten die de gemeente maakt worden in dat geval verhaald op de private partijen. Er is dus geen sprake van een bouwgrond in exploitatie of een voorraad grond in bezit van de gemeente, maar van een vordering op een derde partij. Feitelijk schiet de gemeente kosten voor die op basis van een overeenkomst worden teruggevorderd bij een derde partij, dan wel op basis van het exploitatieplan mogelijk in de toekomst kunnen worden teruggevorderd van een derde partij.

(bedrag x 1.000)

Boek-waarde 31-12-2023

Van niet in exploitatie genomen gronden

Investe-ringen

Opbreng-sten

Winst/
verlies

Voorzie-ning verlies-latend complex

Boek-waarde 31-12-2024

Faciliterend grondbeleid:

Baexem Mariabosch (Gelissen Vastgoed BV)

62

1

309

372

Neeritter Op den Heuvel-Zilleveld/Linderveld

231

66

-83

-214

Heythuysen, De Bevelanden II-Den Hoeck

322

-852

530

Roggel, Beeklaan

44

-146

-102

Overige vorderingen

293

322

111

-772

316

270

Met betrekking tot het faciliterend grondbeleid worden de volgende bijzonderheden toegelicht op de balans:

Neeritter op den Heuvel - Zilleveld/Linderveld
In Neeritter wordt het woningbouwplan Zilleveld tot realisatie gebracht. Dit woningbouwplan is destijds gestart door een van de project-B.V.’s van Nieuwe Borg. In 2014 zijn zowel de project B.V.’s als het moederbedrijf van Nieuwe Borg failliet verklaard. Door het faillissement van Nieuwe Borg konden de gemaakte afspraken en overeenkomsten niet meer worden uitgevoerd. Hierdoor werd het openbaar gebied niet aangelegd. De gemeente heeft in oorsprong geen verplichting tot het aanleggen c.q. afronding van het openbaar gebied. De bewoners vroegen de gemeente echter om hulp bij de realisatie van het openbaar gebied. In 2021 heeft de gemeente besloten het openbaar gebied binnen het plangebied Zilleveld in Neeritter voor eigen rekening en risico aan te leggen en de gronden daartoe aan te kopen uit de faillissementsboedel. Deze werkzaamheden zijn in 2023 en 2024 uitgevoerd en leiden conform het eerder vastgestelde raadsbesluit tot een onttrekking uit de reserve grondexploitatie in 2024. Daarnaast is er een anterieure overeenkomst gesloten met de ontwikkelaar, waarmee beoogd wordt extra woningen in Neeritter (Zilleveld en Linderveld) te realiseren. Dit voor rekening en risico van de ontwikkelaar.

Heythuysen - Ruimte voor Ruimte Bevelanden 'Den Hoeck'
In 2022 is een anterieure overeenkomst gesloten, zodat de gronden in 2024 overgedragen konden worden aan de ontwikkelaar. Ter voorbereiding op de overdracht heeft de raad het bestemmingsplan RvR kavels gewijzigd vastgesteld begin 2023. Hiertegen is beroep ingesteld. De Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft hierover in 2024 uitgesproken, dat het bestemmingsplan in stand blijft. In de loop van 2024 is een allonge tussen de gemeente en de exploitant aangegaan, zodat de overdracht van de gronden plaats kan vinden. De verkoop en overdracht van de gronden vond plaats eind 2024. Hiermee hebben partijen aan hun verplichtingen voldaan en wordt het ruimte voor ruimte project afgesloten met een resultaat van € 529.598 ten gunste van de reserve grondexploitatie.

Deze pagina is gebouwd op 06/23/2025 15:27:01 met de export van 06/23/2025 15:17:14