Programma | Overheveling budgetten van 2023 | (Primair) budget 2024 | Uitgaven 2024 | Overhevelen restant budgetten 2023 | Overhevelen budgetten 2024 | Totaal overhevelen budgetten naar 2025 | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Prgr 1 Bestuur en ondersteuning | 24,195 | 9,694 | 14,501 | 14,501 | Organisatie- en dienstverleningsvisie. | ||
Prgr 1 Bestuur en ondersteuning | 128,005 | 144,474 | 101,594 | 170,885 | 170,885 | Wet Open Overheid (WOO). | |
Prg 4 Economie | 250,000 | 17,229 | 232,771 | 232,771 | Vanuit de Zomernota 2023-2026 is projectbudget van € 250.000 gereserveerd voor het thema Passend Wonen. Het gaat hierbij om het versnellen en aanjagen van projecten door ketenversterking. Het project is niet in 2023 gestart maar wordt 2024, omdat het niet lukte om de openstaande vacature (senior) projectleider in te vullen. | ||
Prgr 5 Onderwijs | 26,075 | 48,213 | 6,229 | 6,229 | Tijdelijke ondersteuning onderwijsdossiers | ||
29,909 | 1,543 | ||||||
Prgr 5 Onderwijs | 10,000 | - | 10,000 | 10,000 | Mogelijke kosten in verband met hoger beroep leerlingenvervoer. | ||
Prgr 6 Sport, cultuur en recreatie | 13,000 | 17,000 | 27,356 | 2,644 | 2,644 | Onderzoek toekomst zwembaden. | |
Prgr 6 Sport, cultuur en recreatie | 250,000 | 135,810 | 114,190 | 114,190 | De kosten van het organiseren van het Oud Limburgs Schuttersfeest 2025 in Heythuysen door stichting OLS Heitse 2025 en de gemeente. In de raad van 10 december 2024 besloten genoemd budget toe te voegen aan de gecommitteerde reserve in 2024. | ||
Prgr 7 Sociaal domein | 98,992 | - | 98,992 | 98,992 | Voor inburgeraars uit de oude wet die onvoldoende geld hebben om de cursus af te maken zijn de gemeenten zelf verantwoordelijk (Elip). Gezien de huidige toestroom is de verwachting dat hiervoor nog iets nodig is. | ||
Prgr 7 Sociaal domein | 55,052 | - | - | 55,052 | 55,052 | Incidentele gelden 4e tranche coronacompensatie meicirculaire 2021 Algemene uitkering (subsidie Synthese 2022). | |
Prg 9 Volkshuisvesting, RO en stedelijke vernieuwing | 160,000 | 42,503 | 117,497 | 117,497 | Vanwege de landelijke Verkiezingen, formatie en installatie nieuw Kabinet is de landelijke aanpak vertraagd. Hiervan merken ook de provincies en gemeenten te gevolgen. Omdat op dit moment onzeker is of en zo ja welke middelen (al dan niet via de provincie aan de gemeenten ter beschikking worden gesteld voor de aanpak Landelijk Gebied is nog niet met een gebiedsproces gestart. De huidige inzet is gericht op de uitvoering van de LBV en LBV+ regelingen, waarmee met name de piekbelasting wordt aangepakt. | ||
Prg 9 Volkshuisvesting, RO en stedelijke vernieuwing | 646,355 | 68,736 | 577,619 | 577,619 | De inwerkingtreding van de Omgevingswet is (opnieuw) uitgesteld en wel tot 1 januari 2024 . Tot inwerkingtreding is de inzet van de gemeente Leudal gericht op het voldoen aan de minimale eisen van de Omgevingswet. Denk aan de aanpassing van werkprocessen, het nemen van besluiten over nieuwe verordeningen, regels, bevoegdheden en het inrichten van (de lokale onderdelen van) het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Implementatiewerkzaamheden die niet voor inwerkingtreding noodzakelijke zijn worden in beginsel alleen voorbereid maar niet afgerond (dit kan in de meeste gevallen ook niet). Dit betekent dat kosten voor de inrichting van de instrumenten Omgevingsvisie, Omgevingsplan en Programma voor een groot deel verschuiven naar 2024 en verder. | ||
Prg 9 Volkshuisvesting, RO en stedelijke vernieuwing | 200,000 | - | 200,000 | 200,000 | Het Garantiefonds Agrarisch Natuurbeheer is ervoor bedoeld om de door de agrariërs gerealiseerde natuurlijke zones (die in de eerste zes jaar door de provincie worden gesubsidieerd) doelmatiger, voor een langere periode, te laten onderhouden en in stand houden. Het fonds levert een garantie aan de agrariërs zodat zij de natuur in stand houden, ook wanneer de provincie de bijdrage niet meer levert of voor zolang dat nog onzeker is. Doel van het fonds: het bevorderen van de biodiversiteit en het stimuleren van de natuurbeleving in het buitengebied door agrariërs voor langere tijd zekerheid te geven over de inkomsten die nodig zijn om de natuurzone of landschapselement te onderhouden als de bijdrage van de provincie hiervoor niet meer wordt gegarandeerd. Via gecommitteerde reserve overgehevelen naar 2025, omdat wordt overwogen het Garantiefonds op te nemen in de reserve ‘Groenfonds’. Voor het Groenfonds bestaat nu een Nota Kwaliteit en is gericht op de kwaliteitsverbetering in het buitengebied. Het Garantiefonds maakt daarvan als het ware ook onderdeel uit. De Nota Kwaliteit wordt om deze, en andere redenen, herzien en deze herziening leidt tot een nieuwe / hervormde reserve. Mogelijk onderdeel hiervan is tevens het sloopfonds. | ||
Prg 9 Volkshuisvesting, RO en stedelijke vernieuwing | 350,000 | 166,201 | 183,799 | 183,799 | Bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021 is een bedrag van € 350.000 geoormerkt voor de inhuur van expertise (o.a. projectleiding en juridische expertise) voor de overdracht van onze woonwagenlocaties aan de woningbouwverenigingen. | ||
1,597,388 | 805,669 | 618,878 | 1,325,347 | 458,832 | 1,784,179 |