Programmaplan

Bestuur en ondersteuning

Wat hebben we bereikt?

In 2024 zijn er verdere stappen gezet om de drie pijlers van bestuurlijke vernieuwing verder te brengen. De positie van jongeren is verder verbeterd. Met de dorpsplatforms is besproken hoe verdere professionalisering vorm kan krijgen. Ten slotte heeft 2024 in het teken gestaan van voorbereidingen op de Wet Versterking Participatie op decentraal niveau, die per 1 januari 2025 in werking is getreden.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Bestuurlijke vernieuwing
In 2024 is er gewerkt aan de drie pijlers:

1. Verbeteren positionering jongeren: in 2024 hebben 7 jongeren zich aangemeld voor de jongerenraad. Er zijn hiervoor al een aantal vergaderingen geweest, waarbij de jongeren kennis hebben gemaakt met debatteren en verschillende onderwerpen waar de gemeente zich mee bezig houdt. In 2025 zullen deze jongerenraadsleden officieel worden geïnstalleerd, waarna ze gevraagd en ongevraagd advies mogen geven aan het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad.

2. Professionaliseren werkwijze dorpsplatforms: op 2 na zijn alle dorpsplatforms, bezocht door een wethouder. Geagendeerde onderwerpen zijn zeer divers en specifiek voor het betreffende dorp. Samenwerking met andere dorpsplatforms is minimaal, conform de behoefte van de dorpsplatforms zelf. Samenwerking met de inhoudelijke medewerkers van de gemeente verloopt meestal naar tevredenheid. Een jaarlijks gesprek met de verantwoordelijk portefeuillehouder wordt gewaardeerd. In 2024 is het onderwerp bestuurlijke vernieuwing ambtelijk en bestuurlijk voorbereid en afgestemd. In de gesprekken met de dorpsplatforms, is nadrukkelijk de wijze van professioneel organiseren (bijv. door werkgroepen) en de mate van draagvlak binnen het dorp besproken. Dit is belangrijk voor het fungeren als professioneel stakeholder m.b.t. de aankomende Wet versterking Participatie op decentraal niveau.

3. Meer inzicht in participatie: de sjablonen van college- en raadvoorstellen zijn aangepast, waardoor er meer aandacht is voor de vorm van participatie en belangrijkste stakeholders. Voorbereidingen zijn getroffen voor training en ontwikkeling van de interne organisatie op het gebied van participatie.
De intaketafel, als instrument voor het indienen van initiatieven heeft sinds 2022 meer dan 100 initiatieven behandeld. Medewerkers vanuit de afdeling Samenleving en Ruimte, behandelen de initiatieven, die door de initiatiefnemer zelf gepresenteerd worden. Er volgt een integrale beoordeling op kansrijkheid en de initiatiefnemer weet vroeg in het proces, of het initiatief kansrijk is en wat er nodig is in het vervolgproces.

Wet versterking Participatie op decentraal niveau
De pijlers van bestuurlijke vernieuwing bieden belangrijke input voor het inwerking treden van de Wet Versterking Participatie op decentraal niveau. De wet verplicht gemeenten participatie toe te passen bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid. Ook het Uitdaagrecht, krijgt hier een plek. In 2024 zijn voorbereidingen getroffen en heeft een afvaardiging van de gemeenteraad, gefungeerd als klankbordgroep. Onderwerpen die als belangrijk zijn aangemerkt zijn:
- Bestuurlijke ambities m.b.t. participatie;
- Een transparant kader voor participatie in Leudal (insteek is dit in te richten via de  
  initiatieventafel;
- Én een helder financieel kader voor participatie en initiatieven.

Vanaf 1 januari 2025 heeft de gemeente Leudal twee jaar de tijd om een verordening en aangepaste beleidsregels vast te stellen.

Wat heeft dat gekost?

Bestuur en ondersteuning

(bedrag x 1.000)

Primitieve begroting 2024

Begroting na wijziging 2024

Geboekt 2024 t/m periode

Realisatie - begroting

Lasten

Bestuur

1,842

2,088

2,187

99

Burgerzaken

1,760

1,658

1,738

80

Beheer overige gebouwen en gronden

320

1,290

1,037

-253

Overhead

13,325

17,006

15,670

-1,336

Treasury

999

832

810

-22

OZB woningen

198

248

243

-5

OZB niet-woningen

84

106

104

-2

Belastingen overig

31

38

34

-4

Alg.uitkeringen en ov. uitkeringen GF

0

0

0

0

Overige baten en lasten

8,383

2,327

-5

-2,332

Vennootschapsbelasting (VpB)

20

20

24

4

Mutaties reserves

6,198

23,819

28,145

4,326

Res. van de rekening van baten en lasten

0

0

5,755

5,755

Totale Lasten

33,160

49,433

55,742

6,309

Baten

Bestuur

-1

0

-4

-4

Burgerzaken

-669

-751

-780

-29

Beheer overige gebouwen en gronden

-19

-1,048

-621

427

Overhead

-1,220

-1,075

-1,151

-76

Treasury

-1,576

-1,538

-1,876

-338

OZB woningen

-4,948

-4,994

-4,999

-5

OZB niet-woningen

-2,183

-2,129

-2,128

1

Belastingen overig

0

-4

-4

0

Alg.uitkeringen en ov. uitkeringen GF

-67,268

-70,925

-71,194

-269

Overige baten en lasten

0

-63

-63

0

Vennootschapsbelasting (VpB)

0

0

0

0

Mutaties reserves

-7,173

-22,903

-22,775

128

Res. van de rekening van baten en lasten

0

0

0

0

Totale Baten

-85,057

-105,430

-105,595

-165

Resultaat

-51,897

-55,997

-49,853

6,144

Mutaties reserves programma Bestuur en ondersteuning

(bedrag x 1.000)

T/O

Reserve

I/S

Omschrijving

Begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil 2024

T

Algemene reserve

I

Bestemming rekening-resultaat 2023

11,829

11,829

T

Regiodeal

I

Bestemming rekening-resultaat 2023

800

800

T

Bedrijfsvoering

I

Restant P-budgetten 2024

1,487

-1,487

T

Egalisatiereserve Gemeentefonds

I

Storting tot maximale omvang

77

77

T

Egalisatiereserve Gemeentefonds-taakmutaties

I/S

Taakmutaties

323

469

-146

T

Gecommitteerde reserve

I

Overhev. budgetten

185

-185

Totaal toevoegingen

13,030

14,849

-1,819

O

Algemene reserve

I

Bestemming rekening-resultaat 2023 t.g.v. voorziening APPA

-171

-171

O

Bedrijfsvoering

I

Mutaties P-budgetten

-572

-560

-12

O

Bedrijfsvoering

S

Afschrijvingen

-41

-41

O

Egalisatiereserve Gemeentefonds-taakmutaties

I/S

Taakmutaties

-86

-86

O

Geblokkeerde reserve (vh. Boekwinst Essent)

S

Afschrijvingen

-106

-106

O

Gecommitteerde reserve

I

Overhev. budgetten

-138

-138

O

Dekkingsreserves

S

Afschrijvingen

-112

-112

O

Verkoop vastgoed

I

Dekking boekverlies verkoop pand

-120

-120

Totaal onttrekkingen

-1,346

-1,215

-131

Mutaties reserves programma Veiligheid

(bedrag x 1.000)

T/O

Reserve

I/S

Omschrijving

Begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil 2024

T

Totaal toevoegingen

O

Gecommitteerde reserve

I

Overheveling budget

-245

-245

Totaal onttrekkingen

-245

-245

Mutaties reserves programma Verkeer, vervoer en waterstaat

(bedrag x 1.000)

T/O

Reserve

I/S

Omschrijving

Begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil 2024

T

Onderhoud Jachthaven Hanssum

S

Erfpachtscanon

5

5

T

Inpassing fietsvoorziening Leudalweg

I

Inpassing fietsvoorziening Leudalweg

4,500

4,500

Totaal toevoegingen

4,505

4,505

O

Dekkingsreserve infrastructuur

I

Afschrijvingen

-225

-225

O

Onderhoud overweg Napoleonsweg

S

Jaarlijkse bijdrage

-37

-38

1

Totaal onttrekkingen

-263

-263

1

Mutaties reserves programma Economie

(bedrag x 1.000)

T/O

Reserve

I/S

Omschrijving

Begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil 2024

T

Uitvoeringsplan R&T

S

Meeropbrengst toeristenbelasting

100

100

T

Grondexploitatie

I

Overige grondverkopen

20

38

-18

T

Gecommitteerde reserve

I

Overheveling budgetten

233

-233

Totaal toevoegingen

120

371

-251

O

BMV Roggel

S

Afschrijvingen

-6

-6

O

Uitvoeringsplan R&T

I

Bijdragen diverse projecten

-43

-36

-7

O

Algemene reserve

I

Bestemming rekeningresultaat 2023 t.g.v. projectsubsidie passend wonen

-250

-250

Totaal onttrekkingen

-299

-292

-7

Mutaties reserves programma Onderwijs

(bedrag x 1.000)

T/O

Reserve

I/S

Omschrijving

Begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil 2024

T

Dekkingsreserve BMV Roggel

S

Jaarlijkse toevoeging

40

40

T

Gecommitteerde reserve

I

Overhev. budgetten

16

-16

Totaal toevoegingen

40

56

-16

O

Gecommitteerde reserve

I

Overhev. budgetten

-56

-56

O

Dekkingsreserves

S

Afschrijvingen

-185

-116

-69

Totaal onttrekkingen

-241

-172

-69

Mutaties reserves programma Sport, cultuur en recreatie

(bedrag x 1.000)

T/O

Reserve

I/S

Omschrijving

Begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil 2024

T

Accommodatie Beach Sports Leudal

I

Vorming nieuwe dekkingsreserve uit begrotingssaldo

175

175

T

Monumentenzorg

I

Niet uitgegeven subsidiegelden

29

38

-9

T

Speeltuinenbeleid

I

Overhev. budgetten

117

-117

T

Speeltuinenbeleid

I

Vorming nieuwe dekkingsreserve uit de Algemene reserve

3,000

3,000

Totaal toevoegingen

3,204

3,330

-126

O

Algemene reserve

I

Nieuw te vormen dekkingsreserve Speeltuinenbeleid

-3,000

-3,000

O

Algemene reserve

I

Budget voor organisatie Oud Limburgs Schuttersfeest 2025

-250

-250

O

Accommodatie Beach Sports Leudal

I

Vrijval 2024

-175

-61

-115

Egalisatiereserve Gemeentefonds-taakmutaties

I/S

Taakmutatie Kerkenvisie

-25

-7

-18

O

Gecommitteerde reserve

I

Overhev. budgetten

-63

-63

O

Groenfonds

S

Afschrijvingen

-11

-11

O

Groenfonds

I

Bijdrage overzwaluwwand Groot Buggenum Grathem

-2

-2

O

Kapitaalverstrekking gemeenschapshuizen

S

Aanwending aflossing

-27

-27

Revolverend duurzaamheidsfonds

S

Afschrijvingen

-5

-5

O

Dekkingsreserves

S

Afschrijvingen

-286

-286

Totaal onttrekkingen

-3,843

-3,711

-132

Mutaties reserves programma Sociaal domein

(bedrag x 1.000)

T/O

Reserve

I/S

Omschrijving

Begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil 2024

T

Gecommitteerde reserve

I

Overhev. budgetten

154

-154

Totaal toevoegingen

154

-154

O

Egalisatiereserve Gemeentefonds-taakmutaties

I/S

Taakmutatie Energietoeslag

-148

-148

O

Gecommitteerde reserve

I

Overhev. budgetten

-169

-169

Totaal onttrekkingen

-317

-317

Mutaties reserves programma Volksgezondheid en milieu

(bedrag x 1.000)

T/O

Reserve

I/S

Omschrijving

Begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil 2024

T

Totaal toevoegingen

O

BMV Roggel

S

Afschrijvingen

-4

-4

Totaal onttrekkingen

-4

-4

Mutaties reserves programma Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing

(bedrag x 1.000)

T/O

Reserve

I/S

Omschrijving

Begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil 2024

T

Fondsvorming Wijnaerden

I

Gebiedsontwikkeling

130

119

11

T

Gecommitteerde reserve

I

Overheveling budgetten

1,079

-1,079

T

Groenfonds

I

Kwaliteitsbijdragen

101

182

-81

T

Grondexploitatie

I

Winstnemingen

281

-281

T

Grondexploitatie

I

Verkoop Vrm. Bevelanden

530

-530

T

Huidige woonwagens

I

Dekkingsreserve

1,155

1,155

T

Overdracht WW locaties

I

Dekkingsreserve

1,000

1,000

T

Uitbr.WW locaties Ell

I

Dekkingsreserve

100

100

T

Uitbr. WW locaties Haelen

I

Dekkingsreserve

335

335

T

Uitbr. WW locaties Roggel

I

Dekkingsreserve

100

100

Totaal toevoegingen

2,921

4,880

-1,959

O

Algemene reserve

I

Dekkingsreserve WW

-1,155

-1,155

O

Algemene reserve

I

Dekkingsreserve WW

-1,000

-1,000

O

Algemene reserve

I

Dekkingsreserve WW

-100

-100

O

Algemene reserve

I

Dekkingsreserve WW

-335

-335

O

Algemene reserve

I

Dekkingsreserve WW

-100

-100

O

Gecommitteerde reserve

I

Overheveling budgetten

-946

-946

O

Grondexploitatie

I

Boekwaarde Op den Heuvel Neeritter

-214

214

O

Grondexploitatie

I

grondwaardering

-2

2

O

Huidige woonwagens

S

Afschrijvingen

-80

-75

-5

Totaal onttrekkingen

-3,716

-3,927

211

0.1 - Bestuur

Bestuurlijke vernieuwing
Het budget van € 25.000 per jaar is in 2024 niet volledig besteed. Dit kan verklaard worden doordat 2024 vooral in het teken heeft gestaan van voorbereidingen op de aankomende wet. In 2025 zal het budget naar verwachting nodig zijn voor training en expertise van de ambtelijke en bestuurlijke organisatie.

Organisatie- en dienstverleningsvisie
Via gecommitteerde reserve is het restant bedrag van € 14.500 voor organisatie- en dienstverleningsvisie overgeheveld naar 2025.

Wet open overheid
Om tijdig te voldoen aan de Wet open overheid is een projectplan opgesteld en een interne projectgroep samengesteld. Er is een externe projectleider ingehuurd. Leudal voldoet aan de eisen van de 1e tranche van de Wet open overheid. Daarnaast is de anonimiserings-software Datamask binnen de organisatie uitgerold. Op de beschikbare middelen van de Wet open overheid is er een overschot van € 170.800. Dit bedrag  word via gecommitteerde reserve overgeheveld naar 2025.

0.2 - Burgerzaken

Legesproducten
In verband met de paspoortpiek hebben we extra aandacht besteed aan het tijdig aanschrijven van burgers, waardoor het aantal vernieuwingen hoger is geweest dan geraamd.
Hogere legesopbrengsten titel 1 € 43.800 en daardoor ook een hogere afdracht aan het rijk van     € 40.200.

0.3 - Beheer overige gebouwen en gronden

Vastgoed algemeen
Het nadelige verschil van € 166.000 op onderhoud vastgoed  is toegelicht in de financiële hoofdlijn.

Vastgoed in de verkoop
Per saldo nadeel van € 98.000, voornamelijk veroorzaakt doordat er nog een extra afschrijving van een boekwaarde van het voormalig gemeentehuis Hunsel heeft plaatsgevonden. Verkoop van dit pand was wel reeds verwerkt.

0.4 - Overhead

Dienstverlening
Om de dienstverlening te verbeteren zijn de sjablonen van standaard documenten herschreven naar meer begrijpelijke taal. Verder zijn voorbereidingen getroffen om de toegankelijkheid van het online landschap van Leudal te verbeteren. De uitwerking daarvan vindt in 2025 plaats. Het budget Dienstverlening is in 2024 niet volledig besteed. Dit resulteert in een onderschrijding van € 32.200.

Uitbestede werkzaamheden ICT
In het verslagjaar zijn enkele nieuwe softwarepakketten geïmplementeerd. De bijbehorende jaarlijkse kosten voor het implementatiejaar zijn gedekt uit de investeringskredieten van de betreffende projecten. Daarnaast is in 2024 gestart efficiënt reorganiseren van het applicatielandschap ten behoeve van optimalisatie van bedrijfsprocessen. Dit heeft door het gefaseerd uitrollen geresulteerd in kostenbesparingen  van diverse softwareoplossingen. Dit resulteert in een voordeel van € 131.800.

Overige diensten ICT
Door de vervanging van enkele softwarepakketten zijn de bijbehorende consultancy-uren opgenomen binnen de voor deze projecten gereserveerde investeringskredieten. In 2024 zijn niet alle consultancy-uren nodig geweest. Dit resulteert in een voordeel van € 60.200.

Verzekeringen
Op verzekeringen is er een onderschrijding van € 35.100. Dit komt doordat de taxatie van de brandverzekering gecrediteerd was aangezien dit reeds was opgenomen in het contract.

Vergoeding schade
Op schadevergoedingen is er een onderschrijding van € 26.500 doordat er minder schades uitbetaald dienden te worden.

Verzekeringen P&O
Door een verhoging van de premiekosten in 2024 en een naheffing over 2023 zijn er € 35.600 aan extra kosten. Daarnaast zijn er niet geraamde ontvangsten van € 22.000. Per saldo resulteert dit in een overschrijding van € 13.600.

Personele kosten
Door moeilijk invulbare vacatures, diverse personeelswijzigingen en dekkingen door diverse SPUKs was er in 2024 een overschot op loonkosten personeel van € 1.446.000. Dit bedrag is gestort in de reserve bedrijfsvoering.

Studie en opleiding
Op totaalniveau is er in 2024 een overschrijding van € 101.400 op het budget studie en opleiding.

Vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn meer studies, opleidingen en trainingen gevolgd. Enerzijds om de kennis op niveau te brengen en te houden. Anderzijds om ervoor te zorgen, dat we aan de kwaliteitseisen blijven voldoen. Naast de reguliere opleidingsbehoefte van de afdeling, zorgt dit voor een overschrijding van € 53.900. Studie en opleiding zijn echter wezenlijk voor de uitvoering van de taken en bevoegdheden én het binden en boeien van werknemers.

Daarnaast was er een overschrijding op de studiekosten dienstverlening. Deze overschrijding heeft in belangrijk mate te maken met extra investeringen in opleiding binnen Burgerzaken en team Communicatie. Bij burgerzaken zijn veel nieuwe mensen begonnen die we op een bepaald basis kwaliteitsniveau moeten brengen, naast de noodzakelijke jaarlijkse bijscholingen. Binnen team Communicatie is veel geïnvesteerd in coaching en training. Per saldo is er een overschrijding van € 47.545.

Het tekort van € 101.400 is onttrokken uit de reserve bedrijfsvoering.

Reiskosten
Bij de reiskosten en kosten woon-werk verkeer is er onderschrijding € 41.300 De verhoging van de kosten als gevolg van de CAO wijzigingen (1e raadsrapportage 2024) hebben vooralsnog een lager effect dan verwacht. Het overschot van € 41.300 is gestort in de reserve bedrijfsvoering.

Overige personele kosten
Bij de overige personele kosten is er een tekort van € 26.500. Dit zijn met name kosten die onder de werkkostenregeling vallen. Het tekort van € 26.500 is onttrokken uit de reserve bedrijfsvoering.

Wagenpark
Bij Lease auto's is er een onderschrijding van € 26.000 en bij verbruiksgoederen een onderschrijding van € 27.200. De uitbestede werkzaamheden zijn met € 52.900 overschreden. Per saldo is het resultaat een overschrijding van € 5.200.

Buitendienst
In de gemeentelijke vergoeding van het plantsoenonderhoud zijn taken opgenomen die voorheen door de buitendienst werden uitgevoerd maar die in 2024 zijn uitbesteed en betaald uit het reguliere groenbudget.
Het gaat hier om het knippen van de hagen, blokhagen en bodembedekkers. Deze begroting voor 2024 is hierdoor te hoog wat leidt tot lagere baten bij de buitendienst van € 73.000.

Er zijn minder detacheringskosten gemaakt voor de WSW, in 2024 zijn minder mensen beschikbaar dan begroot. Hierdoor zijn er taken deels uitbesteed wat leidt tot een overschrijding van de kosten van € 32.000.

Regionale samenwerking uitvoering sociaal domein
In de 2e raadsrapportage 2024 is op basis van regionale input een prognose gemaakt van de verwachte uitgaven en inkomsten. De afwijking ten opzichte van de prognose (voor het aandeel van Leudal) van € 115.000 is voornamelijk als volgt te verklaren:
1. kwartiermaker € 33.700 niet benut. De verwachting was dat de kwartiermaker in de 2e helft 2024 zou starten, dit is niet gebeurd.
2. in verband met inkoop en aanbestedingen is rekening gehouden met een stelpost voor inhuur/advies. Uiteindelijk is dit € 28.500 lager uitgevallen.
3. De salarislasten zijn 36.900 lager uitgevallen dan begroot onder andere door (tijdelijke) openstaande vacatures.

0.5 - Treasury

Hogere rente schatkistbankieren
In 2024 is rente ontvangen op de aangehouden middelen in het schatkistbankieren. De ontvangen rente is hoger dan geraamd door hogere rentepercentages. Dit resulteert in een voordeel van € 324.000.

0.7 - Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Uitkering uit het gemeentefonds
Op basis van de decembercirculaire 2024 ontvangt de gemeente Leudal in totaal € 269.000 meer dan geraamd. Door het tijdstip van publicatie van de circulaire in het jaar, kan de begroting hier niet op aangepast worden. Hiervan is € 146.000 gestort in de reserve voor taakmutaties. Per saldo een voordeel van € 123.000.

0.11 - Resultaat van de rekening van baten en lasten

Rekeningresultaat
Het begrotingssaldo in primitieve begroting was geraamd op € 5.877.100. He begrotingssaldo ten tijde van de 1e Raadsrapportage was € 664.400. De stand per 31 december na de 2e Raadsrapportage en de septembercirculaire bedroeg € 2.300.400 voordelig. Het resultaat van baten en lasten is € 5.755.150. Per saldo is er een voordeel van € 3.454.700.

Deze pagina is gebouwd op 06/23/2025 15:27:01 met de export van 06/23/2025 15:17:14