Gerealiseerd resultaat
Het gerealiseerd resultaat bedraagt € 5.755.150 positief.
Het begrotingssaldo in primitieve begroting was geraamd op € 5.877.100. Het begrotingssaldo ten tijde van de 1e Raadsrapportage was € 664.400. Het verwachte begrotingsresultaat per 31 december na de 2e Raadsrapportage en de septembercirculaire bedroeg € 2.300.400 voordelig. Het rekeningresultaat van baten en lasten is € 5.755.150. Per saldo is er een voordeel van € 3.454.750 ten opzichte van de begroting 2024 na wijzigingen. In de onderstaande tabel staan de vijf grootste meevallers:
Top 5 meevallers: | ( bedrag x 1.000) | pagina nummer |
---|---|---|
Opvang ontheemden Oekraïne * | 1,192 | 66 |
Grondexploitatie en faciliterend grondbeleid | 596 | 139 |
Wet werk en bijstand/BUIG | 492 | 64 |
Wet Maatschappelijke Ondersteuning | 407 | 65 |
Rente-inkomsten schatkistbankieren | 324 | 26 |
Totaal | 3,011 |
*) Voor de nieuwe opvanglocatie in Heibloem is de aangekochte grond (verplicht) geactiveerd en hiervoor wordt voorgesteld om een dekkingsreserve te vormen van € 454.000 via de resultaatsbestemming 2024. Hierna resteert een voordeel van € 738.000.
In de onderstaande tabel zijn de verschillen groter dan € 25.000 van de realisatie 2024 ten opzichte van de begroting 2024-2027 na wijzigingen weergeven.
(bedrag x 1.000) | ||||||
Onderwerp | Voordelig | Nadelig | ||||
Verwacht resultaat 2024(bijgestelde begroting) | 2,300 | |||||
Realisatie 2024 | 5,755 | |||||
Afwijking t.o.v. verwacht resultaat | 3,455 | |||||
Overzicht belangrijkste verschillen | Voordelig | Nadelig | Meerjarig | Eenmalig | Programma | |
1 | Onderhoud gebouwen | 166 | -166 | alle prg | ||
2 | Energie | 211 | 211 | alle prg | ||
3 | KVS - vrn ambtelijke uren investeringen | 86 | -86 | alle prg | ||
4 | Extra afschrijving pand in de verkoop | 98 | -98 | 1 | ||
5 | Verbetering dienstverlening | 32 | 32 | 1 | ||
6 | ICT software | 132 | 132 | 1 | ||
7 | Diverse diensten ICT | 60 | 60 | 1 | ||
8 | Buitendienst knipen hagen | 73 | -73 | 1 | ||
9 | Uitbesteed werk, deels door minder detachering | 32 | -32 | 1 | ||
10 | Regionale samenwerking uitvoering S.D. | 115 | 115 | 1 | ||
11 | Rente-inkomsten schatkistbankieren | 324 | 324 | 1 | ||
12 | Algemene uitkering gemeentefonds | 123 | 123 | 1 | ||
13 | Begrotingssaldo | 2,300 | -2,300 | 1 | ||
14 | Overig | 9 | -9 | 1 | ||
15 | Preventie criminaliteit | 42 | -42 | 2 | ||
16 | Overig | 110 | 110 | 2 | ||
17 | Gladheidbestrijding | 32 | -32 | 3 | ||
18 | Projectgerelateerde gedragsbeïnvloeding | 46 | 46 | 3 | ||
19 | Openbare verhardingen | 259 | 259 | 3 | ||
20 | Civieltechnische kunstwerken | 87 | 87 | 3 | ||
21 | Overig | 12 | -12 | 3 | ||
22 | Bedrijvenloket | 26 | 26 | 4 | ||
23 | Grond en pachtzaken | 65 | 65 | 4 | ||
24 | Overig | 277 | 277 | 4 | ||
25 | Overig | 73 | 73 | 5 | ||
26 | Maaiwerk groene sporttereinen | 145 | -145 | 6 | ||
27 | Spuk sport | 248 | 248 | 6 | ||
28 | Minder subsidie muziek, toneel en zang | 29 | 29 | 6 | ||
29 | Gemeenschaps- en dorpshuizen | 67 | 67 | 6 | ||
30 | Monumenten en molens | 49 | 49 | 6 | ||
31 | Speelvoorzieningen | 41 | 41 | 6 | ||
32 | Openbaar groen | 193 | 193 | 6 | ||
33 | Landschapsbescherming | 90 | 90 | 6 | ||
34 | Overig | 271 | 271 | 6 | ||
35 | Gemeentelijk armoedebeleid | 133 | 133 | 7 | ||
36 | Hogere uitkering BUIG | 203 | 203 | 7 | ||
37 | Wet Werk en Bijstand | 289 | 289 | 7 | ||
38 | Besluit bijstandsverlening zelfstandigen | 124 | -124 | 7 | ||
39 | Loonkostensubsidie | 29 | -29 | 7 | ||
40 | Versterken sociale basis | 172 | 172 | 7 | ||
41 | Kinderopvang | 61 | 61 | 7 | ||
42 | Wet Maatschappelijke Opvang | 56 | -56 | 7 | ||
43 | Woningaanpassingen | 30 | -30 | 7 | ||
44 | Hulpmiddelen | 43 | 43 | 7 | ||
45 | Huishoudelijke hulp Wmo | 108 | 108 | 7 | ||
46 | Begeleiding en dagbesteding Wmo | 299 | 299 | 7 | ||
47 | Beschermd wonen Wmo | 58 | 58 | 7 | ||
48 | Opvang ontheemden uit Oekraïne | 1,192 | 1,192 | 7 | ||
49 | Centrum voor jeugd en gezin | 103 | 103 | 7 | ||
50 | Overig | 261 | 261 | 7 | ||
51 | Riolering | 365 | -365 | 8 | ||
52 | Overig | 344 | -344 | 8 | ||
53 | Ruimtelijke plannen | 69 | -69 | 9 | ||
54 | Grondexploitatie | 280 | 280 | 9 | ||
55 | Faciliterend grondbeleid | 316 | 316 | 9 | ||
56 | Overig | 1,019 | 1,019 | 9 | ||
57 | Afrondingsverschillen | 2 | 2 | |||
Totalen | 7,467 | 4,012 | 3,455 | |||
Totaal verschil t.o.v. verwachte resultaat | 3,455 |
In de bovenstaande tabel is + een voordeel en - een nadeel
1. Groot onderhoud vastgoed (incidenteel nadeel € 166.000)
In 2024 is het DJMOP vastgesteld en vanaf 2025 een voorziening gevormd voor het uitvoeren van groot onderhoud. Tevens is er een bedrag van € 7,5 miljoen vrijgemaakt voor investeringen in het verduurzamen van de portefeuille. Met dit besluit kunnen we de komende jaren planmatig aan de slag. Het programma wordt nog uitgewerkt in een uitvoeringsplanning per jaar vanaf 2025.
In het afgelopen jaar zijn de regulier geplande onderhoudswerkzaamheden voor het eerst volledig uitgevoerd dankzij voldoende interne capaciteit en kennis. Daarnaast zijn er in 2024 quick-wins en onderhoudsaanpassingen op het gebied van duurzaamheid bij de gemeenschapshuizen uitgevoerd. Dit leidt tot een incidentele overschrijding van € 166.000.
2. Energie (incidenteel voordeel €211.200)
In 2024 zijn de energiekosten € 329.000 lager dan geraamd. Door een defect van de warmtepomp bij BMV Roggel zijn de inkomsten van energie daardoor € 117.800 lager dan geraamd. Dit komt doordat de afrekeningen van voorgaande jaren in 2024 in mindering zijn gebracht op deze inkomsten. Per saldo is er een voordeel op energie van € 211.200. Bijna alle panden laten lagere energiekosten zien. Dit komt deels doordat de energieprijzen niet verder zijn gestegen, de weersomstandigheden door het jaar heen en door bewust om te gaan met energie. Alleen bij vastgoed in de verkoop en openluchtrecreatie is een overschrijding van energiekosten te zien.
3. Kostenverdeelstaat (incidenteel nadeel €86.500)
Bedrijfsposten worden op basis van een vaste verdeelsleutel toegerekend aan producten. De niet toe te rekenen overheadkosten blijven op het taakveld 0.4 overhead van Bestuur en Ondersteuning (programma 1) staan. Door de gehele begroting zijn hier verschillen ontstaan. Enerzijds omdat gedurende het jaar de kostenverdeelstaat begrotingstechnisch deels is aangepast op de formatieve wijzigingen en anderzijds omdat de bezetting (en daarmee samenhangend de doorverdeling) niet altijd gelijk is aan de begroting. Over de gehele begroting bezien heeft dit geen financiële gevolgen, maar zorgt dit alleen voor verschillen per programma. Daarnaast zijn er via de kostenverdeelstaat, conform besluiten, ook voor € 130.000 interne uren naar diverse kredieten geboekt. Dit is minder dan vooraf geraamd. Dit levert een nadeel van € 86.500 op de exploitatie.
Verschillen per programma (4 t/m 55)
De verklaringen van de verschillen per programma zijn binnen de programma's opgenomen onder de verschilverklaringen in hoofdstuk 2 programmaplan.