Programmaplan

Onderwijs

Wat hebben we bereikt?

Elk kind verdient goed onderwijs in een goede onderwijsomgeving. Daarom bevorderen wij de kansengelijkheid en investeren wij in onderwijshuisvesting. Zo stimuleren we kinderen om hun talenten maximaal te ontwikkelen en te benutten.

Door in te zetten op het taalniveau van kinderen hebben we onderwijsachterstanden verkleind, door het faciliteren van cultuureducatie en bewegingsonderwijs op scholen zijn leerlingen in aanraking gekomen met sport, kunst & cultuur en hebben we samen met schoolbesturen ervoor gezorgd dat onderwijshuisvesting voldoet aan de huidige tijd.

Wat hebben we ervoor gedaan?

1. Onderwijsachterstanden

  • In 2024 hebben we de samenwerking tussen kinderopvang, basisscholen, middelbare scholen en maatschappelijke partners, zoals het CJG verder versterkt. Dit is mogelijk gemaakt door de Lokaal Educatieve Agenda (LEA) en de rijksbijdrage van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO).
  • Ook hebben we in 2024 de werkgroepen rond voor- en vroegschoolse educatie (VVE) inclusief knooppunt-overleggen voortgezet. Door deze samenwerking verbeteren we de kansen van kinderen en jongeren en zetten we in op preventieve interventies.
  • Daarnaast hebben kinderopvangorganisaties via het NPO tijdelijke subsidies aangevraagd voor activiteiten gericht op het verminderen van onderwijsachterstanden, zoals het project taalstimulering en extra ondersteuning van pedagogische coaches.
  • Een belangrijk onderdeel van onze aanpak om onderwijsachterstanden te verkleinen is de inzet op voor- en vroegschoolse educatie (VVE): hebben we ouders gestimuleerd om hun kinderen tussen de 2 en 4 jaar oud deel te laten nemen aan het peuterprogramma en voor- en vroegschoolse educatie. Op 1 december 2024 hadden in Leudal minder kinderen een VVE-indicatie dan in voorgaande jaren. In 2024 ging het om 62 kinderen, waarvan 54 deelnamen aan het VVE- en peuterprogramma. Acht kinderen maakten hier om verschillende redenen geen gebruik van. Waar in voorgaande jaren wachtlijsten het grootste knelpunt vormden, is de wachttijd inmiddels afgenomen. Momenteel kunnen nog drie kinderen vanwege wachtlijsten niet deelnemen aan het VVE- en peuterprogramma. Met ingang van 2025 is een nieuw beleid en een nieuwe subsidieregeling van kracht, waardoor de wachtlijsten verder worden teruggedrongen en nog meer kinderen toegang krijgen tot de ondersteuning die zij nodig hebben.

2. Sport en bewegen

  • Op grond van onderwijswetgeving en de gemeentelijke Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Leudal zijn wij verplicht om scholen gelegenheid te bieden voor bewegingsonderwijs. Dit hebben wij gedaan door beschikbaarstelling van de in de dorpen aanwezige gymzalen, sportzalen en sporthallen die eigendom zijn van de gemeente. Waar de gemeente geen eigenaar is van een dergelijke voorziening in het dorp, hebben wij de zaalhuur of een klokurenvergoeding betaald.
  • De kennismaking met en de begeleiding naar aanbod van sport, kunst & cultuur is uitgevoerd door de inzet van de combinatiefunctionaris cultuur en de combinatiefunctionaris sport:
    • De combinatiefunctionaris cultuur heeft op alle basisscholen in Leudal cultuuraanbod verzorgd.
    • Voor alle basisscholen is een platform beschikbaar met daarop leerlijnen, tips en handvaten voor leerkrachten ter bevordering van de kwaliteit van het bewegingsonderwijs.
  • Verder hebben we op twee basisscholen in de gemeente Leudal de Motorisch Quotiënt (MQ)-scan voorbereid en afgenomen. Hiermee hebben we de kinderen met een beweegachterstand in beeld gebracht. Deze kinderen worden extra begeleid.

3. Onderwijshuisvesting
Gelet op de wettelijke zorgplicht van de gemeente voor huisvesting van onderwijs hebben wij in overleg met de schoolbesturen samengewerkt aan goede onderwijshuisvesting:

  • In 2024 hebben we het Integraal Huisvestingsplan (IHP) opgesteld. Hierin staat een stappenplan voor onderwijshuisvesting voor de komende 16 jaren. Het biedt een leidraad voor investeringen in de huisvesting. Het IHP is tot stand gekomen in samenwerking met alle schoolbesturen in onze gemeente.
  • Bij taalschool De Brink - AZC Baexem is tijdelijke uitbreiding gerealiseerd in de vorm van een klaslokaal.
  • Bij de Widdonckschool in Heibloem is een grote uitbreiding gerealiseerd. Zowel voor het SO als VSO zijn er meerdere nieuwe lokalen die vanaf schooljaar 2025/2026 in gebruik genomen worden.
  • OBS Buggenum heeft eind augustus de deuren geopend. Daardoor is er weer aanbod van basisonderwijs in de kern Buggenum.
  • De gemeente bekostigt het programma 'groenblauwe revolutie schoolpleinen' die de aanpak op de basisscholen voor de gemeente Leudal uitvoert. In Buggenum en Roggel zijn daarmee groene schoolpleinen gerealiseerd. In Grathem is een ontwerp opgeleverd voor een groen schoolplein. Ook hebben leerlingen kennis opgedaan over het belang van een groene omgeving, klimaatverandering en klimaat adaptieve maatregelen.

4. Huisvesting Sint Ursula
In de raadsvergadering van 6 februari 2024 is besloten om over te gaan tot een unilocatie in de vorm van nieuwbouw voor Sint Ursula. Ook is besloten dat in 2024 onderzoek moest worden gedaan naar de mogelijkheid voor een unilocatie in Horn en Heythuysen. Begin oktober heeft een raadsbijeenkomst plaatsgevonden over het locatieonderzoek en is input opgehaald om te komen tot een voorkeurslocatie. Daarover heeft de gemeenteraad op 10 december 2024 een besluit genomen: de voormalige sportvelden in Horn en als alternatief de huidige schoollocatie in Horn. Daarbij is ook een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld zodat de planvoorbereiding voor de nieuwbouw kan starten.

Wat heeft dat gekost?

Onderwijs

(bedrag x 1.000)

Primitieve begroting 2024

Begroting na wijziging 2024

Geboekt 2024 t/m periode

Realisatie - begroting

Lasten

Openbaar basisonderwijs

0

0

0

0

Onderwijshuisvesting

1,402

1,337

1,287

-50

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

1,517

2,499

2,509

10

Totale Lasten

2,920

3,835

3,796

-39

Baten

Openbaar basisonderwijs

0

0

0

0

Onderwijshuisvesting

0

-3

0

3

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

-75

-996

-1,099

-103

Totale Baten

-75

-999

-1,099

-100

Resultaat

2,845

2,836

2,698

-138

Onderwijshuisvesting - ondersteuning onderwijsdossiers
Via de gecommitteerde reserve is het restant bedrag van € 6.200 voor tijdelijke ondersteuning onderwijsdossiers is overgeheveld via de gecommitteerde reserve.

Onderwijsbeleid- en ondersteuning
Vanaf 2021 heeft het Rijk niet-structurele middelen opgezet om de gevolgen van de coronacrisis voor leerlingen op te vangen. Naast de incidentele subsidies die door scholen en kinderopvangorganisaties worden aangevraagd, hebben we een extra leerplichtambtenaar ingezet om preventief op verzuim in het voortgezet onderwijs in te spelen. De kosten van de inhuur van de leerplichtambtenaar van € 36.600 staan op de kostenverdeelstaat. Hierdoor ontstaat op het budget voor NPO een onderschrijding die wegvalt tegen de inhuur. De regeling loopt tot en met juli 2025. Het restant van de subsidiegelden is via de balans meegenomen naar 2025.

Leerlingenvervoer
Via de gecommitteerde reserve is het restant van € 10.000 voor de te verwachten kosten met betrekking tot een juridische procedure aanbesteding leerlingenvervoer in de 2e raadsrapportage 2024 overgeheveld naar 2025.

Onderwijsachterstandenbeleid
Het onderwijsachterstandenbudget wordt verstrekt als specifieke uitkering met een voorlopige en definitieve beschikking. In 2024 bleek het definitieve bedrag € 25.100 hoger dan het voorlopige bedrag. Een deel van de uitkering is gebruikt voor kinderopvangdiensten op het AZC in Baexem. Omdat de organisatie vanaf mei 2024 geen diensten heeft geleverd, moest € 10.200 van het voorschot worden terugbetaald. Volgens de regeling mogen de restant middelen worden ingezet in 2025. Het restant van de rijksvergoeding is via de balans meegenomen naar 2025.

Schoolstimulatie
We ontvangen financiële middelen van het Rijk voor het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt (RMC), met als doel voortijdige schoolverlaters (vsv’ers) tot 23 jaar de hoogst haalbare en meest passende plek in het onderwijs of op de arbeidsmarkt te bieden. Daarnaast wordt zoveel mogelijk ingezet op vroegtijdige preventie om vroegtijdig schoolverlaten te voorkomen. In Leudal is een kleine daling zichtbaar in het totaal relatief verzuim. In het schooljaar 2023-2024 ging het om 82 jongeren ten opzichte van 98 jongeren in het vorige schooljaar. In 2024 ontvingen we het totale RMC-bedrag van € 68.700 niet eerder dan november waardoor we dit in de tweede raadsrapportage nog niet hebben begroot. Evenals bij onderwijsachterstandenbeleid is het restant via de balans meegenomen naar 2025.

Deze pagina is gebouwd op 06/23/2025 15:27:01 met de export van 06/23/2025 15:17:14