Wat hebben we bereikt?
Mobiliteit verbindt. In Leudal maken inwoners en ondernemers steeds bewuster de keuze óf zij van A naar B gaan, en zo ja, met welk vervoersmiddel. Inwoners en ondernemers kiezen bewust voor het vervoersmiddel, dat het beste aansluit bij de wensen voor de verkeersbeweging. Ons streven daarbij is, dat dit steeds duurzamere vormen van vervoer zijn. Hiervoor zetten wij ons actief in. De verkeersveiligheid is onze focus en prioriteit.
Concreet hebben wij het volgende bereikt.
- De verkeersveiligheid en mobiliteit in de gemeente is verbeterd.
- Het Uitvoeringsplan Mobiliteit is vastgesteld.
- Het project 'Leudelen' is voorbereid (uitvoering in 2025).
- Het netwerk voor laadinfrastructuur is versterkt.
Wat hebben we ervoor gedaan?
Uitvoering van maatregelen voor verbetering van de verkeersveiligheid en mobiliteit
In 2024 zijn verschillende maatregelen genomen om de verkeersveiligheid en mobiliteit in de gemeente te verbeteren.
De auto-fietsverbinding bij de Kelperweg is aangepast om de veiligheid en doorstroming te verbeteren. Daarnaast zijn de fietsstroken op de Neerderweg opgewaardeerd, waardoor fietsers meer ruimte en veiligheid ervaren.
Ook zijn er concrete maatregelen en acties uitgewerkt binnen het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid (UVP). Dit programma sluit aan op het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) en richt zich op een structurele aanpak van verkeersveiligheidsknelpunten. Verder is er een aanvraag opgesteld bij de ontwerpregeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen. De beschikking hierover volgt in 2025.
Opstellen Uitvoeringsplan Mobiliteit
Dit plan vormt de basis voor een goed bereikbare en veilige leefomgeving, met extra aandacht voor duurzame mobiliteit en verkeersveiligheid. In lijn met dit plan is in samenwerking met MLB extra geïnvesteerd in de programma’s Doortrappen 60+ en Posifiets. Doortrappen 60+ richt zich op de verkeersveiligheid van oudere fietsers, terwijl Posifiets bedrijven stimuleert om medewerkers vaker de fiets te laten gebruiken. Daarnaast is verder ingezet op verkeersactieve scholen, zodat verkeerseducatie en bewustwording bij kinderen structureel aandacht krijgen.
Oriëntatie deelmobiliteit
Ten aanzien van het actiepunt uit de Zomernota 2023-2026 hebben we ons in 2024 verder georiënteerd op de mogelijkheden voor deelmobiliteit en is er een enquête over deelmobiliteit uitgezet om de behoefte onder inwoners en ondernemers te peilen.
Het project Leudelen is verder uitgewerkt en wordt in 2025 gerealiseerd.
Uitbreiding aantal laadpalen
Ook op het gebied van laadinfrastructuur zijn stappen gezet. Het netwerk van laadpalen is uitgebreid, waarbij ongeveer 200 laadlocaties zijn gevalideerd. Daarnaast heeft een participatieronde plaatsgevonden voor de eerste 21 locaties binnen de nieuwe concessie, zodat inwoners en ondernemers betrokken zijn bij de uitrol van laadinfrastructuur.
Wat heeft dat gekost?
Verkeer, vervoer en waterstaat | (bedrag x 1.000) | |||
---|---|---|---|---|
Primitieve begroting 2024 | Begroting na wijziging 2024 | Geboekt 2024 t/m periode | Realisatie - begroting | |
Lasten | ||||
Verkeer en vervoer | 4,389 | 4,403 | 4,134 | -269 |
Parkeren | 12 | 12 | 12 | 0 |
Economische havens en waterwegen | 66 | 66 | 65 | -1 |
Openbaar vervoer | 16 | 16 | 15 | -1 |
Totale Lasten | 4,482 | 4,496 | 4,226 | -270 |
Baten | ||||
Verkeer en vervoer | -237 | -393 | -451 | -58 |
Parkeren | 0 | 0 | 0 | 0 |
Economische havens en waterwegen | -5 | -5 | -5 | 0 |
Openbaar vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale Baten | -242 | -398 | -456 | -58 |
Resultaat | 4,241 | 4,099 | 3,772 | -327 |
Gladheidbestrijding
Afgelopen jaar is meer onderhoud uitgevoerd aan het materieel voor uitvoering van de gladheid. Enkele machines zijn toe aan vervanging, dit wordt in nieuwe beleidsplan (vaststelling medio 2025) opgenomen. Extra lasten € 32.000.
Reguleren openbare ruimte
Inschatting van projectgerelateerde gedragsbeïnvloeding niet haalbaar waardoor € 46.000 minder is uitgegeven. In 2025 nadat ambtelijke capaciteit op orde is wordt hierop wederom projectmatig ingezet.
Openbare verhardingen
Door weersomstandigheden is deelopdracht aanbrengen slijtlagen tot 2 keer toe uitgesteld. Bij nat wegdek kan een slijtlaag niet worden aangebracht. Werkzaamheden zijn noodzakelijk en budget wordt bij eerste rarap in 2025 bijgeraamd. Minder uitgegeven € 210.000.
Hogere degeneratie inkomsten van € 49.000 door extra werkzaamheden nutsbedrijven.
Civieltechnische kunstwerken
De gemeente Leudal heeft 130 bruggen en duikerbruggen in beheer en onderhoud. Mede als gevolg van een gebrek aan personele capaciteit (ziekte) is het in 2024 niet mogelijk gebleken alle geplande onderhoudswerkzaamheden tot uitvoering te brengen. Per saldo een voordeel van € 87.000.