Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partij
Westrom
Westrom
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
- Uitvoering Wet sociale werkvoorziening (WsW)
- Zoveel mogelijk inwoners arbeid bieden in een beschutte werkomgeving. In de komende jaren wordt de
- sociale werkvoorziening afgebouwd
Belangen:
Bestuurlijk belang
De 5 gemeenten in Midden-Limburg zijn eigenaar van Westrom. In het dagelijks bestuur is Leudal vertegenwoordigd door 1 wethouder. In het algemeen bestuur door 2 wethouders.
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling
Bijdrage
€ 229
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
€ 4.669
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 4.430
Eigen vermogen
31-12-2024
€ 7.176
Vreemd vermogen
31-12-2024
€ 2.180
Resultaat
€ 2.507
Ontwikkelingen
Met ingang van 1-1-2025 is de bedrijfsvoering van de Westrom overgedragen aan het gemeente Roermond onder de naam Doon. De doelgroep Wsw blijft in de GR Westrom en wordt tewerkgesteld bij Doon. De re-integratieactiviteiten PW (detacheringen, nieuw beschut werk, re-integratie) worden overgedragen aan Doon. De 4 buitengemeenten kunnen deze activiteiten inkopen bij Doon. Er is echter geen enkele verplichting.
Risicobeheer
Op basis van de financiële onderhandelingen bij de overdracht van de bedrijfsvoering is een doorberekening gemaakt waaruit blijkt dat de kosten lager zijn dan de eerdere berekende gemeentelijke bijdrage.
- Verbonden partij
Veiligheidsregio Limburg Noord
Veiligheidsregio Limburg Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
• De veiligheidsregio voert taken uit op het gebied van rampenbestrijding, crisisbeheersing, brandweerzorg en GHOR (Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen).
• De GGD maakt onderdeel uit van de veiligheidsregio en voert wettelijke taken uit vanuit de Wet Publieke Gezondheid (WPG).
• Ook taken op het gebied van maatschappelijke opvang, verslavingszorg en bemoeizorg (WMO) worden uitgevoerd.Belangen:
Bestuurlijk belang
Alle deelnemende gemeenten hebben 1 stem in het algemeen bestuur. Afvaardiging burgemeester namens Leudal
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling
Bijdrage
€ 4.659
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
€ 11.268
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 58.135
Eigen vermogen
31-12-2024
€ 8.236
Vreemd vermogen
31-12-2024
€ 53.807
Resultaat
€ 3.716
Ontwikkelingen
Risicobeheer
In de nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen is bepaald dat VRLN een weerstandsvermogen aanhoudt op basis van een vastgesteld risicoprofiel. Dit profiel wordt om de drie jaar geactualiseerd. De berekende weerstandscapaciteit is € 1.250.000 en wordt aangehouden als algemene reserve.
- Verbonden partij
Reinigingsdienst Maasland
Reinigingsdienst Maasland
Vestigingsplaats
Haelen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
De reinigingsdienst Maasland voert taken uit op het gebied van inzameling huishoudelijke afvalstoffen, verwijderen van veegvuil, kolkslib en inzameling van bedrijfsafvalstoffen en levert een bijdrage aan de realisatie van de doelstellingen in programma 8..
Belangen:
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in zowel het DB als het AB
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling
Bijdrage
€ 2.763
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
€ 1.168
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 5.178
Eigen vermogen
31-12-2024
€ 1.798
Vreemd vermogen
31-12-2024
€ 5.455
Resultaat
- € 57
Ontwikkelingen
RD Maasland heeft in 2024:
- PMD huis-aan-huis ingezameld, deze nieuwe methode in Q1 gemonitord en inwoners daar waar nodig extra geïnformeerd
- PMD meldingen afgewikkeld
- de kwaliteit van GFT in de hoogbouw gemonitord en daar waar nodig extra gecommuniceerd
- mede uitvoering gegeven aan het project kroonringen
- een succesvolle e-waste race op basisscholen georganiseerd
- de eerste gerefurbishte ondergrondse containers geplaatst
- naar behoefte extra gecommuniceerd over afvalscheiding op probleemlocaties
- voorbereidingen getroffen om per 1-1-2025 Afval Samenwerking Limburg in Haelen te vestigen.Door personeelswisselingen en de voorbereiding van de toetreding van Horst aan de Maas en Beesel zijn de volgende resultaten niet behaald in 2024:
- dienstverleningsovereenkomst met huidige deelnemende gemeenten en werkelijke kostentoerekening
- dashboard voor beleidsmedewerkers voor continue monitoring alle afvalstromen.Risicobeheer
De gemeenschappelijke regeling biedt voldoende mogelijkheden om het functioneren van de organisatie te optimaliseren en in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen.
De kosten van de gemeenschappelijke regeling zijn inzichtelijk waardoor de risico's beperkt en voldoende beheersbaar zijn. Risicomanagement is voor deze organisatie permanent
een agendapunt. - Verbonden partij
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Gemeenschappelijke regeling
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
BsGW is een uitvoeringsgerichte organisatie die de belastingheffing en invordering van gemeenten en waterschappen uitvoert. Doel van het samenwerkingsverband is om de belastingheffing en invordering op een kwalitatief hoog niveau en doelmatig te realiseren. Gemeenten en het waterschap verwerken als zelfstandige overheden ieder hun eigen decentrale belastingen. Deze organisaties voeren voor de heffing en invordering van hun belastingen nagenoeg dezelfde processen uit. Hiervoor maken zij voor een belangrijk deel gebruik van dezelfde gegevens en gegevensbronnen. Samenwerking tussen het waterschap en gemeenten biedt dan ook de nodige voordelen: veel werk wordt niet meer dubbel gedaan en de belastingheffing wordt efficiënter en dus goedkoper. Daarnaast biedt BsGW een verdergaande digitalisering om burgers en bedrijven beter te bedienen, zoals dat van de uitvoeringsprocessen van lokale overheden wordt verwacht. De gemeente Leudal is per 1 januari 2013 deelnemer van BsGW.
Belangen:
Bestuurlijk belang
In algemeen bestuur is namens Leudal 1 wethouder afgevaardigd.
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling
Bijdrage
€ 576
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
€ -2.835
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 11.816
Eigen vermogen
31-12-2024
€ 5.224
Vreemd vermogen
31-12-2024
€ 11.561
Resultaat
€ 3.723
Ontwikkelingen
Beleidsverantwoording 2024
De beleidsdoelstellingen voor 2024 zijn gerealiseerd.
Speerpunten voor 2025 zijn:
- het harmoniseren van processen en heffingsystematieken (proces reeds in 2023 aangevangen);
- het aantal bezwaren / beroepen en daarmee samenhangende proceskosten proberen verder terug te dringen;
- daling kosten deelnemers;
- minimaal gelijkblijvende kwaliteit van de dienstverlening;
- vergroting digitale dienstverlening;
- verbetering archiefbeheer.Risicobeheer
- Verbonden partij
Grenspark Maas-Schwalm-Nette
Grenspark Maas-Schwalm-Nette
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Het doel van het Grenspark is om van het landschappelijk waardevolle grensgebied één regionale grensoverschrijdende identiteit te maken. Dit gebeurt door de recreatieve mogelijkheden binnen de gebieden aan weerszijde van de grens te promoten en te verbeteren. Het coördineert en voert daartoe grensoverschrijdende projecten uit, o.a. met subsidies van de EU. Het levert een bijdrage aan programma 2.
Belangen:
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage voor grensoverschrijdende projecten Nederland-Duitsland
Bijdrage
€ 6
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
-/- € 37
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 138
Eigen vermogen
31-12-2024
€
Vreemd vermogen
31-12-2024
€
Resultaat
Ontwikkelingen
In 2024 heeft het Grenspark Maas-Schwalm-Nette verder gewerkt aan het realiseren van een regionale grensoverschrijdende identiteit, rekening houdend met het behoud en de ontwikkeling van de karakteristieke natuur- en cultuurlandschappen. Door het coördineren van de Interreg projecten Erfgoedontsluiting en Buitenrijden draagt het Grenspark bij aan het verbeteren van mogelijkheden tot recreatief gebruik van de gebieden aan weerszijden van de grens. Doel van het project Buitenrijden is om het hele Grenspark toegankelijk te maken voor recreatieve ruiters via bewegwijzerde paden, rustplaatsen aan te leggen en grensbelemmeringen te verzachten.
Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
- Verbonden partij
Euregio Rijn-Maas-Noord
Euregio Rijn-Maas-Noord
Vestigingsplaats
Mönchengladbach
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Doel is het stimuleren, ondersteunen en coördineren van de regionale grensoverschrijdende samenwerking op de volgende gebieden: economische ontwikkeling, ruimtelijke ordening, opleiding en onderwijs, cultuur en sport, toerisme en recreatie, milieubescherming en afvalverwerking, natuurbehoud, rampenbestrijding, communicatie, openbare orde en veiligheid. De Euregio beheert tevens de verdeling van subsidiemiddelen INTERREG (vierde periode). Het levert een bijdrage aan programma 4, Economie.
Belangen:
Bestuurlijk belang
Twee leden
Financieel belang
Bijdrage
€ 11
Financieel
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t
Resultaat
Ontwikkelingen
In 2020 is de Euregio visie 2023 vastgesteld die een leidraad biedt voor de koers van de Euregio de komende jaren. Dit gebeurt onder andere door een grenslandagenda, het grensinformatiepunt en financiering van projecten middels INTERREG-middelen.
Deze koers is nog steeds actueel.Risicobeheer
N.v.t.
- Verbonden partij
Omnibuzz
Omnibuzz
Vestigingsplaats
Geleen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Omnibuzz heeft haar missie vertaald in enkele concrete doelstellingen:
Iedere doelgroep passend en tijdig vervoer bieden
Continu werken aan kwaliteitsverbetering
Hierbij aansluiten bij al ingezette kanteling in het sociale domein
Vervoersuitgaven beheersbaar houden
Vervoer kunnen blijven garanderen binnen de gemeentelijke begroting en grip op de interne organisatie.Belangen:
Bestuurlijk belang
Alle deelnemende gemeenten hebben 1 stem in het algemeen bestuur
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling
Bijdrage
€ 625
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
€ 3.005
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 4.490
Eigen vermogen
31-12-2024
€ 1.423
Vreemd vermogen
31-12-2024
€ 7.608
Resultaat
€ 631
Ontwikkelingen
Speerpunten:
· Het kantelen van vervoer en het OV-gebruik stimuleren.
· Het efficiënter organiseren van doelgroepenvervoer
· Omnibuzz als slimme organisatie.
- Verbetering van het huidig vervoer met oog voor kwaliteit, beheersbaarheid en de realiteit in de vervoerssector.
- Overleg met de Provincie Limburg over een integrale aanpak middels de
uitwerking van het Ontwikkelplan OV.
- Evaluatie en optimalisatie van de website ikwilvervoer.nl.
- Doorontwikkeling van MijnOmnibuzz.
- Overleg met gemeenten over de invulling van het relatiebeheer en de overlegstructuur.
- Verdere uitwerking van beheersmaatregelen op gemeenteniveau, afhankelijk van besluitvorming individuele gemeenten.
- Doorontwikkeling van informatie- en kennismanagement.
- Structureel toetsen en controleren van de administratieve organisatie, conform het goedgekeurde auditplan.
- Structurele controle en bijsturen van resultaten en processen via grondige informatievoorziening, rapportages en risicomanagement binnen
de planning & control cyclus.
- Compliant zijn met geldende wet- en regelgeving, met speciale aandacht voor digitale toegankelijkheid, privacy, informatiebeveiliging en de
archiefwet.Risicobeheer
De belangrijkste ontwikkeling die van invloed kunnen zijn op het meerjarenperspectief zijn:
- Een mogelijke nieuwe pandemie. - Verbonden partij
Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) Limburg-Noord
Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) Limburg-Noord
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Het doel van de vorming van de Gemeenschappelijke Regeling voor de Regionale Uitvoeringsdienst Limburg Noord (GR RUD LN) is om een hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken.
Belangen:
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het AB
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling
Bijdrage
€ 96
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
€ 721
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 1.673
Eigen vermogen
31-12-2024
€ 1.038
Vreemd vermogen
31-12-2024
€ 2.075
Resultaat
€ 322
Ontwikkelingen
Vóór 1 april 2026 moeten we komen tot een robuuste omgevingsdienst die (zoveel als mogelijk) gaat voldoen aan de robuustheidscriteria, geformuleerd in het kader van het Interbestuurlijk Programma VTH (IBP-VTH).
Voor de monitoring op de voortgang, moet de RUD Limburg Noord daarvoor rapportages aanleveren aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De volgende deadlines zijn daarvoor gesteld in 2025-2026 door het Ministerie:
• 2e rapportage: periode 1 december 2024 – 31 mei 2025, aanleveren uiterlijk 30 juni 2025
• 3e rapportage: periode 1 juni 2025 – 30 november 2025, aanleveren uiterlijk 30 december 2025
• Eindrapportage: uiterlijk 15 april 2026In maart 2024 heeft het Algemeen Bestuur van de RUD Limburg Noord een plan van aanpak vastgesteld. In het Algemeen Bestuur (AB) van 17 oktober jl. is een projectopdracht vastgesteld om te komen tot die robuuste omgevingsdienst. In januari 2025 is een programmamanager aangesteld die meteen is gestart met het opzetten van de projectorganisatie en een verdere concretisering van de projectopdracht. Het 'Projectteam Robuuste omgevingsdienst LN' is met de uitvoering van deze projectopdracht aan de slag. Het traject robuuste RUD gaat plaatsvinden in 3 fasen:
Fase 1: 1 juli is bedrijfsplan vastgesteld (richten)
Fase 2: is functieboek en organisatie ingericht (inrichten)
Fase 3: 1 april 2026 start de ODLN (verrichten)De programmamanager geeft nu sturing aan een vijftal werklijnen:
1. Taken
2. HRM
3. Financiën
4. Bedrijfsvoering
5. Juridisch
Het bedrijfsplan op hoofdlijnen ligt er voor 1 juli 2025 waarbij centraal staat dat we bouwen aan een robuuste organisatie die tijdig voldoet aan de landelijke eisen.Door de oprichting van de projectorganisatie ontstaan er de komende periode twee “sporen”: going concern (organisatieverbetering met de winkel open) en de projectmatige doorontwikkeling naar een robuuste Omgevingsdienst. Voor de going concern zijn dit de ontwikkelingen:
- Aanpassing in proces van het Regionaal Uitvoeringsprogramma (RUP).
- Een beleidsadviseur wordt aangesteld (1 fte), die aan de slag gaat met de doorontwikkeling, prioritering en innovatie op de uitvoering/RUP/uitvoeringsprotocollen. (€100.000 en de €130.000)
- Realiseren van een innovatiebudget voor projecten (2025: € 100.000 en vanaf 2026 € 250.000).
- Voldoen aan de geldende kwaliteitscriteria VTH voor zowel de basistaken als de plustaken.
- Informatie gestuurd werken. Dat komt tot uitdrukking in het in Q1 2025 in gebruik nemen van de centrale RUD-tenant van Rx.Mission
- De focus voor 2026 ligt op het verder door ontwikkelen van de organisatie op het gebied van informatievoorziening:
- de nadruk liggen op het verbeteren van de datakwaliteit van Inspectieview Milieu.
- er zal gefocust worden op het verder ontwikkelen op het beter kunnen voldoen aan de informatiebehoefte, daarbij te denken aan de Wet Open Overheid (Woo) en zaaksystemen ook voor interne controles.
- Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024 zijn taken en bevoegdheden vanuit de Wet bodembescherming (wbb) van provincies naar gemeenten verschoven. Door de werkgroep Bodem is in beeld gebracht dat er minimaal 2,0 fte structureel aan bodemtoezicht zal moeten worden aangetrokken en 0,5 fte voor informatievoorziening binnen de RUD Limburg Noord. Deze worden geworven en in dienst bij een deelnemer genomen.
- De impact van de Wet kwaliteitsborging Bouwen (Wkb) op de begroting van de RUD Limburg Noord is, mede gezien ons netwerkconstruct vooralsnog beperkt.
- Het energieteam bestaat vanaf 1 januari 2025 uit 6,49 fte. De SPUK-regeling voor de bekostiging loopt 2026 af. Als er geen aanvullende regeling komt, zullen deze kosten in de meerjarenbegroting opgenomen worden ten laste van de deelnemers. (€ 650.000 à € 700.000)
- Voor enkele onderwerpen moet beleidsmatig worden gekeken wat deze voor impact op de werkzaamheden van de RUD LN hebben. In de loop van 2025 wordt dat bekend.Risicobeheer
- Verbonden partij
ICT Noord- en Midden-Limburg
ICT Noord- en Midden-Limburg
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
https://www.ictnml.nl
Doelstelling
Het ten dienste van de deelnemers verzorgen en veilig distribueren van actuele, betrouwbare en complete informatie op het gebied van geo-informatie en het creëren van de voorwaarden voor een efficiënte bedrijfsvoering voor nu en in de toekomst. ICT NML is opgericht in het belang van het verzorgen en ondersteunen van de deelnemers op het gebied van informatie- en communicatietechnologie en geografische informatie.
Belangen:
Bestuurlijk belang
Afvaardiging in AB
Financieel belang
Bijdrage volgens verdeelsleutel.
Bijdrage
€ 543
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
€ 611
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 1.106
Eigen vermogen
31-12-2024
€ 1.603
Vreemd vermogen
31-12-2024
€ 1.464
Resultaat
€ 600 (ICT module) /Є 0 (Geo module, na afrekening van tekort € 315)
Ontwikkelingen
Met ingang van 01-01-2024 is ECGeo toegetreden tot de GR ICT NML. ICT NML is nu verantwoordelijk voor twee samenwerkingsmodules ICT en ECGeo. De gemeente Leudal neemt alleen deel voor de ECGeo module.
ECGeo is volledig geïntegreerd in de bedrijfsvoering van ICT NML.
In 2024 is ingezet op de doorontwikkeling van interne processen en applicaties en borgen van dienstverlening voor de deelnemende gemeenten met minimale impact. 2024 is een overgangsjaar.
Er is een ambitiedocument opgesteld voor de komende drie jaar wat vanaf 2025 uitgevoerd wordt.Risicobeheer
Risicomanagementbeleid is de basis voor een continue proces van risico’s in beeld krijgen, kwantificeren en afwegen welke beheersmaatregelen genomen moeten worden. Er wordt gebruik gemaakt van een risicomanagementinformatiesysteem om de risico’s in kaart te brengen, te analyseren en de financiële impact te bepalen.
Deze bevindingen worden door het MT getoetst. - Verbonden partij
Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord (MGR)
Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord (MGR)
Vestigingsplaats
Venray
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
www.sociaaldomein-limburgnoord.nl
Doelstelling
Regionale samenwerking op het gebied van Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang en Bemoeizorg & Preventie op hoofdlijnen. Dit met als doel om:
• de continuïteit van voorzieningen voor BW, MO en B&P voor inwoners met complexe problematiek te waarborgen;
• de regionale aanpak van de doelgroep als bedoeld in de regiovisie te waarborgenBelangen:
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het AB
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling
Bijdrage
€ 76
Financieel
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 275
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 14.296
Eigen vermogen
31-12-2024
€ 270
Vreemd vermogen
31-12-2024
€ 10.701
Resultaat
€ 395
Ontwikkelingen
· het actueel houden van het regionale beleidsvisie op het gebied van BW MO B&P
· bewaken dat de toegang tot beschermd wonen, maatschappelijke opvang, bemoeizorg en preventie binnen de Noord- en Midden-Limburgse gemeenten op een uniforme wijze geregeld is en blijft
· bewaking van het budgettaire kader van de programma BW MO B&P
· getrouwe en rechtmatige verwerking van de geldstromen binnen het programma BW MO B&PRisicobeheer
De risico’s die binnen de MGR en de module Opdrachtgeven op dit moment onderkend worden, naast het niet realiseren van te leveren prestaties, kunnen als volgt worden beschreven:
· Risico op onvoorziene budgetoverschrijdingen: o Kans: 25%, impact € 150.000
· Bedrijfscontinuïteit / onvoldoende gekwalificeerd personeel: o Kans: 20%, impact € 300.000
· Niet adequaat inspelen op nieuwe ontwikkelingen in wet- en regelgeving binnen het sociaal domein: o Kans: 20%, impact € 100.000
· Rechtszaken inkooptrajecten: o Kans: 80%, impact € 100.000
Overig
- Verbonden partij
Samenwerking Midden-Limburg
Samenwerking Midden-Limburg
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Overig
Website
Doelstelling
Per 1-1-2015 is de Samenwerkingsovereenkomst Midden-Limburg van start gegaan middels een bestuursovereenkomst tussen de 7 Midden-Limburgse gemeenten.
Doel van de bestuursovereenkomst SML is:
• Het organiseren van een netwerkstructuur die voor bundeling
en coördinatie zorgt van projecten en trajecten op economisch,
sociaal en fysiek terrein
• Het in de overeenkomst bepaalde laat de publiekrechtelijke
positie en de bevoegdheden van overheden onverletBelangen:
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Jaarlijkse bijdrage aan Roermond die de budgetten namens de regio beheert. Bijdrage € 0,60 per inwoner proces-en organisatiekosten en € 1,00 per inwoner investeringsagenda Midden-Limburg.
Bijdrage
€ 57
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
Vreemd vermogen
01-01-2024
Eigen vermogen
31-12-2024
Vreemd vermogen
31-12-2024
Resultaat
Ontwikkelingen
De investeringsagenda Midden-Limburg is een vertaling van de eerder vastgestelde visie “Midden-Limburg, verbindend hart van Limburg”. Deze investeringsagenda helpt om de brede welvaart in onze regio op een hoger peil te brengen. Samen met Keyport, OML, Ons WCL en andere organisaties wordt Midden-Limburg op de kaart gezet.
In 2024 is aan SML een Regio Deal toegekend. Daarop is de aanvraag uitgewerkt in een convenant met het Rijk en de Provincie Limburg en is in samenwerking met de triple helix gestart aan de uitwerking van thematische uitvoeringsprogramma. Voor de werkvelden Economie, Ruimte, Mobiliteit & Infrastructuur, Recreatie & Toerisme heeft regelmatig afstemming plaatsgevonden.Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage aan proces- en organisatiekosten en de investeringsagenda Midden-Limburg.
- Verbonden partij
Ijzeren Rijn
Overig
Ijzeren Rijn
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Overig
Website
Doelstelling
Gemeenten en instanties werken samen aan het creëren van zo veel mogelijk beïnvloedingsruimte om veiligheidsrisico's en aantasting van de leefbaarheid vanwege heringebruikname van het historische tracé van de IJzeren Rijn zo veel mogelijk te verminderen.
Belangen:
Bestuurlijk belang
Afhankelijk gesteld van gevergde noodzaak
Financieel belang
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
m.v.t.
Resultaat
Ontwikkelingen
Het internationale dossier, inhoudende het voeren van gesprekken en het afronden van onderzoeken, heeft stil gelegen. Dit vanwege landelijke verkiezingen in zowel België als Nederland. In Nederland werd net voor de zomer 2024 overeenstemming bereikt over het regeerakkoord. In Vlaanderen gebeurde dit begin 2025. De onderhandelingen over de realisatie van 3RX / IJzeren Rijn worden in 2025 weer opgestart.
Risicobeheer
Stichting / Vereniging
- Verbonden partij
Keyport
Stichting / Vereniging
Keyport
Vestigingsplaats
Weert
Rechtsvorm
Stichting / Vereniging
Website
Doelstelling
Keyport is de samenwerking tussen ondernemers, overheid en onderwijs (triple helix), een manier van werken om de economische structuur in en voor de regio te versterken. Keyport bundelt en regisseert de krachten van ondernemers, overheid, onderwijs en kennisinstellingen en fungeert als de centrale visie waarin de drie partijen zich herkennen.
Belangen:
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Jaarlijkse bijdrage van € 2,47 per inwoner conform het Keyport Routeplan 2021-2024.
Bijdrage
€ 89
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
€ 30
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 1.173
Eigen vermogen
31-12-2024
€
Vreemd vermogen
31-12-2024
€
Resultaat
€
Ontwikkelingen
Vanuit haar centrale positie brengt Keyport het regionale bedrijfsleven in verbinding met overheid en onderwijs. Vanuit de dialoog en samenwerking met onder andere economische samenwerkingsverbanden in Leudal, ontwikkelt en organiseert Keyport activiteiten en projecten gericht op arbeidsmarktoptimalisatie, versterken van ondernemerschap en innovatie. In 2024 hebben bedrijven uit Leudal deelgenomen aan Keyport projecten en activiteiten zoals AgroLeeft 3.0, Beleef je Loopbaan, KOERS, De Verduurzamingskoers, circulair ondernomen, Spark Tech Lab en Businessversneller. Ook heeft Keyport in 2024 in samenwerking met haar partners de koers uitgezet voor de jaren 2025 t/m 2028.
Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage aan proces- en uitvoeringsmiddelen.
- Verbonden partij
Routebureau Midden-Limburg
Routebureau Midden-Limburg
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Stichting / Vereniging
Website
Doelstelling
• Het Routebureau staat garant voor een kwalitatief hoogstaand
en actueel fietsknooppuntennetwerk.
• Het routebureau zorgt voor goede ontsluiting van
routeinformatie naar de promotie-organisaties.
• Uniformiteit in bewegwijzering.
• Het tegengaan van verrommeling van het landschap.
• Vergaren van informatie omtrent routes
• Initiëren van vernieuwing en gezamenlijke aanpak in
Noord- en Midden-LimburgBelangen:
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Jaarlijkse bijdrage t.b.v. onderhoud en beheer van het fietsnetwerk Bijdrage €0,48 per inwoner in 2024
Bijdrage
€ 17
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
€ 83
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 110
Eigen vermogen
31-12-2024
€
Vreemd vermogen
31-12-2024
€
Resultaat
€
Ontwikkelingen
Het Routebureau werkt verder aan de ambities en doelen zoals omschreven in het businessplan 2021-2024.
Het Routebureau staat garant voor kwalitatief hoogstaande routenetwerken en draagt zorg voor goede ontsluiting van routeinformatie naar de promotieorganisaties, zodat het gebruik van recreatieve routes door zowel inwoners als dag- en verblijfstoeristen bevorderd wordt.
In 2024 heeft het Routebureau in samenwerking met de aangesloten gemeenten het Businessplan 2025-2028 opgesteld en uniform kaartmateriaal ontwikkelt. Groepen vrijwilligers hebben 2 keer de recreatieve routenetwerken gecontroleerd en klein onderhoud uitgevoerd om de kwaliteit te borgen. Het groter onderhoud zoals maaien en vervangen van bewegwijzering is uitgevoerd door een aannemer.Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
- Verbonden partij
Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV
Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Ontwikkelingsmaatschappij (OML) heeft tot doel namens de aandeelhoudende gemeenten om het vestigingsklimaat te verbeteren en de regionale economische structuur te versterken. Zij doet dit door:
• Ontwikkeling van bedrijventerreinen/verkoop van bedrijfskavels
• Beheer bedrijventerreinen
• Herstructurering van bedrijventerreinen
• Advies en begeleidingBelangen:
Bestuurlijk belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen.
Financieel belang
Aandelenkapitaal
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
€ 26.197
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 4.301
Eigen vermogen
31-12-2024
€
Vreemd vermogen
31-12-2024
€
Resultaat
€
Ontwikkelingen
In 2024 is verder uitvoering gegeven aan de ontwikkeling van de haven op Zevenellen. De oude havenkade, de ondergrondse gangen en de havenkraan op Zevenellen zijn gesloopt. Tegelijkertijd is er gestart met het ontwerp van de nieuwe havenkades, conform afspraak met de potentiële kopers. In het kader van de SPUK verduurzaming bedrijventerreinen zijn in 2024 afspraken gemaakt over de verduurzaming/vergroening van bedrijventerrein Ittervoort en het versterken van de organisatiegraad op het bedrijventerrein Windmolenbos vanaf 2025.
Risicobeheer
De exploitatie wordt sterk beïnvloedt door de ontwikkelingen in de commerciële vastgoedsector.
- Verbonden partij
Enexis NV
Enexis NV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën:
• Netwerk en dienstverlening tijdig gereed voor veranderingen in de energiewereld;
• Betrouwbare energievoorziening;
• Excellente dienstverlening: hoge klanttevredenheid en verlaging kosten;
• Samen met lokale partners Nederlandse klimaatdoelen realiseren;
• Innovatieve, schaalbare oplossingen om de energietransitie te versnellen.De provincie tracht met haar aandeelhouderschap in Enexis de publieke belangen te behartigen. De infrastructuur voor energie is een vitaal onderdeel voor onze economie en voor onze samenleving.
Belangen:
Bestuurlijk belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen.
Financieel belang
dividend 903.150 aandelen; 0,60338%
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
€ 5.320
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 5.140
Eigen vermogen
31-12-2024
€ 5.538
Vreemd vermogen
31-12-2024
€ 5.949
Resultaat
€ 254.000
Ontwikkelingen
Vastgesteld strategisch plan met focus op kerntaken met drie hoofddoelen:
1. Sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes.
Mede richting geven aan maatschappelijk optimale keuzes voor een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem van de toekomst en een haalbare weg daarnaartoe;
2. Iedereen altijd toegang tot energie.
Voor iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur met behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijk kosten;
3. Klanten weten wat Enexis te bieden heeft.
Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en marktpartijen.
Deze missie komt voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die een materiële impact op Enexis hebben:
klimaatverandering & energietransitie; participatie en vertrouwen in instituties (burgers willen meer invloed op hun directe leefomgeving); digitale transformaties.
In de toekomst wordt het strategisch plan aangepast in verband met de nieuwe wet collectieve warmtevoorziening.Risicobeheer
- Verbonden partij
Bank Nederlandse Gemeenten
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
De gemeente Leudal bezit 143.052 aandelen die dividendopbrengsten genereren. Gemeente Leudal ziet haar aandelenbezit als een duurzame belegging.Belangen:
Bestuurlijk belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen.
Financieel belang
€ 354 (0,26%)
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
€ 4.721
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 110.819
Eigen vermogen
31-12-2024
€ 4.777
Vreemd vermogen
31-12-2024
€ 123.164
Resultaat
€ 294
Ontwikkelingen
De BNG streeft naar efficiënte en kwalitatief hoogwaardige dienstverlening door het aangaan van financieringen van maatschappelijke doelen. De BNG heeft een hoge kredietwaardigheid en is hierdoor in staat om tegen aantrekkelijke tarieven financiering aan te trekken voor de korte en lange termijn met een redelijk rendement voor de aandeelhouders (geen winstmaximalisatie). Zij fungeert hierbij als financier en als sparringpartner.
Het kompas naar impact blijft richtinggevend voor hun strategie. de BNG blijft zich inspannen om de CO2-voetafdruk van de leningenportefeuille te laten dalen en de maatschappelijke impact te laten stijgen.Risicobeheer
Het risicomanagement is gericht op het handhaven van een veilig risicoprofiel, wat tot uiting komt in de hoge externe kredietratings van de bank. Een strict kapitaalbeleid en beperking van diensten en tegenpartijen zoals vastgelegd in de statuten en de afwezigheid van een handelsboek beperken de risicobereidheid van de bank.
- Verbonden partij
Bodemzorg Limburg
Bodemzorg Limburg
Vestigingsplaats
Maastricht
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Bodemzorg Limburg is een zelfstandige organisatie met de gemeenten in Limburg als aandeelhouders, die invulling geeft aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van gemeenten voor gesloten stortplaatsen. Namens de gemeenten neemt Bodemzorg Limburg de ‘eeuwigdurende’ zorg voor deze stortplaatsen op zich. De kerntaken van Bodemzorg Limburg zijn enerzijds het beheren van grotere complexe voormalige stortplaatsen in Limburg en anderzijds het renderend maken van het vermogen dat daarvoor beschikbaar is gesteld. Met betrekking tot het beheer zijn voorzieningen aangebracht die ervoor zorgen dat mogelijk in deze locaties aanwezige verontreinigingen zich niet verspreiden naar de omgeving. Bodemzorg Limburg is verantwoordelijk voor het in stand houden van deze voorzieningen. In de gemeente Leudal bevindt zich geen voormalige stortplaats, we zijn alleen organisatorisch aandeelhouder en betalen geen gemeentelijke bijdrage. We ontvangen een het jaarverslag, maar niet een begroting.
Belangen:
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Financieel belang
Bijdrage
n.v.t.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
€ 8.959
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 32.451
Eigen vermogen
31-12-2024
Vreemd vermogen
Resultaat
n.n.b. jaarstukken worden in mei verspreid
Ontwikkelingen
In Leudal ligt geen inmiddels gesloten stortplaats, zodat Nazorg Limburg geen rol speelt in ons beleid.
Risicobeheer
Gesloten stortplaatsen vormen een potentieel risico voor bodemverontreiniging. Naast een milieu hygiënisch risico leidt een nieuwe bodemverontreiniging ook tot een financieel risico. Dit risico wordt beheerst door milieu hygiënische maatregelen te nemen zoals boven- en onder-afdichtingen bij de meest milieugevaarlijke stortplaatsen. Daarnaast vindt monitoring van het grondwater en beheer plaats.
Mochten zich substantiële financiële kostenposten voordoen, zoals het tegengaan van een onverwachte verspreiding van verontreiniging, reparatie van de bovenafdichting of herstel van niet functionerende voorzieningen, dan is hiervoor in de totale nazorgvoorziening van Bodemzorg Limburg een risicobedrag gereserveerd.
Het vermogen van Bodemzorg Limburg om de stortplaatsen te beheren, is in het verleden opgebouwd door de inzameling van afval in opdracht van alle Limburgse gemeenten. Alle directe en indirecte kosten moeten in principe betaald worden uit het rendement van het opgebouwde vermogen, aangevuld met eventuele inkomsten van de stortlocaties (pacht/huur/ energiewinning). Het vermogen is voor een deel belegd in aandelen conform de Wet FIDO (Financiële investeringen door decentrale overheden).
Het risico bestaat dat de jaarlijkse opbrengsten lager zijn dan de jaarlijkse lasten. In de afgelopen jaren is dit veroorzaakt door de krediet-crisis en de lage rentestand. Ongeveer 9 jaar geleden is besloten dat elke gemeente, voor een periode van 10 jaar, een jaarlijkse extra bijdrage van 25 eurocent per inwoner stort.
De financiële controle wordt door de accountant uitgevoerd en de uitkomsten worden gerapporteerd aan de raad van commissarissen.
Vervolgens wordt jaarlijks een rapport opgesteld en voorgelegd aan de aandeelhouderscommissie, waarna ook de afzonderlijke gemeenten op de financiële ontwikkelingen toezien. In 2019/2020 inventariseert Bodemzorg Limburg welke gesloten stortplaatsen de Limburgse gemeenten eventueel nog aan Bodemzorg Limburg overdragen.
Na de inventarisatie zullen de financiële consequenties hiervan in beeld worden gebracht en worden deze voorgelegd in de Algemene Aandeelhoudersvergadering 2020. Daarnaast is Bodemzorg Limburg voornemens om zonneparken te exploiteren op enkele gesloten stortplaatsen. - Verbonden partij
Waterleidingmaatschappij
Waterleidingmaatschappij
Vestigingsplaats
Maastricht
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Het voorzien van zuiver, helder en betrouwbaar drinkwater tegen een zo laag mogelijke prijs.
Belangen:
Bestuurlijk belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen.
Financieel belang
13 van in totaal 500 aandelen
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 201
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 390
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 206
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 394
Resultaat
€ 4.562
Ontwikkelingen
De kerntaak van WML is om in alle omstandigheden te zorgen voor voldoende drinkwater, van goede kwaliteit en onder de juiste druk. WML is tevens verantwoordelijk voor het veiligstellen van de openbare drinkwatervoorziening. Hiertoe beschermt WML waterbronnen en voert zij wettelijke veiligheidscontroles uit op collectieve drinkwaterinstallaties van bedrijven en instellingen. De missie van WML is dat heel Limburg kan rekenen op betrouwbaar drinkwater en waterdiensten op maat. WML stimuleert duurzaam gebruik van water.
In het kader van tarieftoezicht voldoet WML aan het wettelijk kader voor de totstandkoming van drinkwatertarieven.Risicobeheer
Risicomanagement en auditing zijn onderdeel van de reguliere planning & control cyclus van de organisatie. Jaarlijks wordt gerapporteerd over risico‘s en het bestaan en de werking van beheersmaatregelen. Daarnaast monitoren proceseigenaren zelf periodiek de getroffen beheersmaatregelen en sturen hierop (bij).
Door enerzijds de vraag om risicobeheersing vanuit de maatschappij, diverse ontwikkelingen en anderzijds de vraag vanuit de eigen WML-organisatie blijft er een behoefte aan controle en aantoonbare beheersing van risico’s.
Om aan deze vraag te voldoen zijn de afgelopen jaren binnen WML instrumenten ontwikkeld en maatregelen getroffen om risico’s voor de bedrijfsvoering van WML te mitigeren.