Sinds 2022 wordt er op basis van een nieuwe inzamelsystematiek ingezameld. Het huishoudelijk afval binnen de 16 kernen wordt ingezameld volgens de diftar-systematiek waarbij de differentiatie bepaald wordt door het volume van de restafvalcontainer (vastrecht) in combinatie met het aantal ledigingen. De inzameling van huishoudelijk afval wordt uitgevoerd door de Reinigingsdienst Maasland.
In het kader van de tariefstelling afvalstoffenheffing worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- kostendekking van 100%;
- verdeling van de kosten in vaste en variabele kosten, waarbij de differentiatie plaatsvindt op basis van de verwerkingskosten van het rest- en gft-afval;
- vastrecht wordt opgelegd in het lopende belastingjaar 2024;
- het aantal ledigingen wordt na afloop van het belastingjaar 2024 opgelegd, deze staan op de belastingaanslag van belastingjaar 2025.
Bij het vaststellen van de tarieven voor de afvalstoffenheffing gaan we uit van 100% kostendekkendheid. Veel factoren zijn van invloed op de werkelijke kosten in dat jaar. De gerealiseerde kostendekkendheid in 2024 bedraagt 68%. Dit percentage is lager dan de 100% kostendekkendheid door de € 60 euro korting voor alle inwoners van Leudal die via de afvalstoffenheffing loopt. De totale kosten waren in 2024 hoger dan geraamd (€ 473.000). Dit verschil is vooral te verklaren door de toerekening van extra comptabele kosten. De toerekening van overhead is hoger dan geraamd (€ 39.000) door stijgende personeelslasten. Daarnaast wordt alle btw toegerekend terwijl dit in voorgaande jaren niet altijd werd gedaan (€ 481.000).
(bedrag x 1.000) | ||
Afvalstoffenheffing | Begroting na wijziging 2024 | Realisatie 2024 |
Kosten | 4,281 | 4,777 |
Inkomsten (excl. heffingen) | -270 | -762 |
Netto kosten | 4,011 | 4,015 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 131 | 170 |
Kwijtschelding | 83 | 32 |
BTW | 472 | 953 |
Totale kosten | 4,697 | 5,170 |
Opbrengst heffingen | -3,535 | -3,532 |
Dekking | 75% | 68% |